Hogeschool Rotterdam

Vanaf 1 januari 2008 tot 1 januari 2010 werkte ik als docent Verpleegkunde aan de Hogeschool Rotterdam. Ik gaf les aan derde en vierde jaars HBO-V studenten die gekozen hadden voor de richting Algemene Gezondheidszorg (AGZ) en de minor Intensieve Klinische Zorg.

Ik verzorgde verschillende onderwijsprogramma’s waaronder de leerarrangementen Zorg voor chronisch zieken, Individuele en Collectieve preventie, GVO, Zorgprogrammering,  Zorgcoördinatie en Verpleegbeleid. Het competentiegericht leren stond centraal, waarbij HBO-verpleegkundigen vijf centrale rollen (zorgverlener, regisseur, ontwerper, coach en beroepsbeoefenaar) aangeleerd kregen. Sommige groepen begeleidde ik met behulp van het e-learning-programma VAL (Virtual Actual Learning).

Behalve het onderwijsprogramma verzorgde ik ook de studieloopbaancoaching en begeleidde de studenten tijdens hun stage. Hiervoor bezocht ik verschillende stageadressen in Rotterdamse en Dordrechtse ziekenhuizen. Ook was ik enige tijd als docent verbonden aan een leerunit neurochirurgie waar ik de studenten begeleidde en supervisie gaf.

Tijdens deze periode behaalde ik op 1 juli 2008 mijn didactische aantekening. We kwamen wekelijks één dag gedurende 4 maanden bij elkaar. We werkten met behulp van de e-learning N@tschool. ‘Leren (en) doceren in het hoger onderwijs’ door A.J. Kallenberg vormde de theoretische basis, waarbij passende en aanvullende literatuur werd aangeboden. De cursus bevatte een goede combinatie tussen theorie en praktijk, vereiste het schrijven van veel (reflectie)verslagen en reikte goede tools en tips aan om je de ‘kunst van het onderwijzen’ eigen te maken. De cursus bestond uit zes basisthema’s en zes verdiepingsthema’s. In de basisthema’s ging het om:

  • Eigen visie ontwikkelen op leren;
  • Inhoud van een cursus bepalen;
  • Een cursus uitvoeren;
  • Onderwijs evalueren en
  • Samenwerken binnen de hogeschool.

In de verdiepingsthema’s kwamen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Projectonderwijs;
  • Passie in je werk;
  • Timemanagement;
  • De ‘nieuwe’ student;
  • Mediagebruik in het onderwijs en in je les;
  • Omgaan met lastige studenten.

Deze kennismaking met het onderwijs, studenten en het concept ´leren´, inspireerde mij om lesmateriaal te gaan ontwikkelen.